Thumbnail

Back to school: Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο Back to school: Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο

Η καθηγήτρια ελληνικής φιλολογίας, με μάστερ στην ειδική εκπαίδευση Χριστίνα Μαύρου, εξηγεί την επίδραση στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών, καθώς και τον ρόλο των γονιών
Η έννοια της μετάβασης, στο πλαίσιο του σχολείου, είναι η αλλαγή της εκπαιδευτικής βαθμίδας (π.χ. από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό, από το δημοτικό στο γυμνάσιο κ.λπ.), εξηγεί η Καθηγήτρια ελληνικής φιλολογίας με μάστερ στην ειδική εκπαίδευση, Χριστίνα Μαύρου, η οποία πιο κάτω εξηγεί τα στάδια της συγκεκριμένης μετάβασης, καθώς και τον ρόλο των γονιών, στη δύσκολη αυτή μεταβατική περίοδο, που είναι καθοριστικός.

Η μετάβαση αυτή αποτελεί μια πολύ κρίσιμη περίοδο για τα παιδιά, η οποία περιλαμβάνει:

•    Αύξηση των ευθυνών και των προσδοκιών τους, από τους ενήλικες

•    Αποχωρισμό και απώλεια φίλων και δασκάλων

•    Απώλεια της ασφάλειας, που πηγάζει, από το οικείο περιβάλλον που ζούσαν μέχρι τη δεδομένη στιγμή

•    Ανάγκη ανάπτυξης νέων συμπεριφορών και δεξιοτήτων για την προσαρμογή τους στις νέες αλλαγές

•    Έντονα ανάμεικτα συναισθήματα για το τι θα ακολουθήσει (φόβος, άγχος, αγωνία, ενθουσιασμός, ανασφάλεια κ.λπ.) 

Τα στάδια της συγκεκριμένης μετάβασης είναι τα εξής:

1.    Σοκ λόγω της μεγάλης αλλαγής για το «άγνωστο» 

2.    Άρνηση της αλλαγής και επιθυμία των παιδιών να παραμείνουν στην τρέχουσα κατάσταση 

3.    Άγχος και αγωνία, όταν συνειδητοποιήσουν ότι δεν μπορούν να αποφύγουν την αλλαγή

4.    Αίσθηση των παιδιών για εγκατάλειψη/παραίτηση

5.    Αναγκαστική αποδοχή του καινούριου

6.    Προσπάθεια κατανόησης της σημασίας αυτής της αλλαγής στη ζωή τους

7.    Υιοθέτηση και προσαρμογή στη νέα αλλαγή

 

1

unsplash.com/photos/EvjmSg1xurI

 

Ο ρόλος των γονιών, στη δύσκολη αυτή μεταβατική περίοδο, είναι καθοριστικός. Οι γονείς οφείλουν:

•    Να ενισχύουν την επικοινωνία και τον διάλογο με τα παιδιά. Έτσι, τα παιδιά θα νιώσουν ελεύθερα να εκφράσουν τόσο τα συναισθήματά τους όσο και τις αγωνίες τους

•    Να κατανοούν και να αποδέχονται τα συναισθήματα των παιδιών

•    Να δημιουργούν ένα φιλικό και υγιές περιβάλλον μεταξύ τους

•    Να έχουν ρεαλιστικές προσδοκίες για την πρώτη ακαδημαϊκή επίδοσή τους

•    Να ενισχύουν την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση των παιδιών με επιβράβευση των θετικών τους συμπεριφορών αλλά και των επιτυχιών τους

Συμπερασματικά, το μεταβατικό στάδιο από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο είναι ζόρικο για όλους τους μαθητές, γιατί φοβούνται το «άγνωστο» που πρόκειται να ακολουθήσει. Επομένως για να πραγματοποιηθεί αυτή η αλλαγή ομαλότερα, οφείλουν οι γονείς να βοηθήσουν, όσο καλύτερα μπορούν, τα παιδιά τους. Σε πρώτο στάδιο, οφείλουν να κατανοήσουν και να βοηθήσουν τα παιδιά στη διαχείριση των συναισθημάτων τους και σε δεύτερο στάδιο, οφείλουν να τα στηρίξουν μέχρι να προσαρμοστούν στις αλλαγές που απαιτούνται.

Μπορείς να ακολουθήσεις τη Χριστίνα Μαύρου, εδώ. 

 

Home