Thumbnail

Τα jeans γίνονται οικολογικά 150 χρόνια μετά την ''γέννησή'' τους Τα jeans γίνονται οικολογικά 150 χρόνια μετά την ''γέννησή'' τους

Tο H&M Group, η GAP, η C&A και η Lee Jeans, έχουν δεσμευτεί να ακολουθήσουν τους νέους κανόνες.
Για περίπου 150 χρόνια τα τζιν είναι μια σταθερή αξία στον κόσμο της μόδας, όλοι έχουμε από τουλάχιστον ένα ζευγάρι. Είναι ανθεκτικά και πάνε με όλα, αλλά από την άλλη συνεισφέρουν και στην κακή φήμη της βιομηχανίας της μόδας, ως μιας από τους βασικές επιβαρυντικές για το περιβάλλον βιομηχανίες…

Τώρα, ένας βρετανικός φιλανθρωπικός οργανισμός, το Ellen MacArthur Foundation, ελπίζει να το αλλάξει αυτό, ενθαρρύνοντας τις εταιρείες ρούχων να εγγραφούν σε αυτό που ονομάζει «κανόνες επανασχεδιασμού των τζιν» και αν αυτό συμβεί ίσως αλλάξουν για πάντα τα αγαπημένα παντελόνια.  

Για αρχή, οι κανόνες αυτοί λένε ότι τα μεταλλικά τρουκ στις τσέπες των τζιν θα πρέπει να εκλείψουν ή να μειωθούν στο ελάχιστο. Τα μεταλλικά αυτά τρουκ, στις τσέπες των τζιν, ήταν από τα βασικά στοιχεία του αρχικού σχεδιασμού από τον Levi Strauss, το 1873. Το παντελόνι που σχεδίασε και πατεντάρισε ο Strauss ονομάστηκε αρχικά ΧΧ και μετά έγινε το πασίγνωστο 501. Τα μεταλλικά τρουκ αρχικά είχαν ως σκοπό να κάνουν πιο ανθεκτικά τα τζιν σε σημεία που φθείρονταν εύκολα. Όμως, στις μέρες μας είναι καθαρά διακοσμητικά.

Διάβασε ακόμα: Μια σπουδαία πρωτοβουλία από την Timberland: Στόχος η φύτευση 50 εκ. δέντρων σε όλο τον κόσμο

Οι νέοι αυτοί «κανόνες» που προσπαθεί να εφαρμόσει η Οργάνωση, λένε ότι ένα ζευγάρι τζιν πρέπει να μπορεί να αντέχει τουλάχιστον 30 πλυσίματα και να είναι φτιαγμένα από οργανικές ίνες και χωρίς χημικά. Οι μέχρι τώρα γνωστές μέθοδοι πετροπλυσίματος, που τα κάνουν να δείχνουν ξεβαμμένα, επίσης απαγορεύονται.

«Η ιδέα είναι να επεκτείνεις τη ζωή του τζιν σου όσο πιο πολύ γίνεται», λέει ο Φρανσουά Σουσέ, υπεύθυνος για το πρότζεκτ, «και να αναγκάσουμε όλους στη βιομηχανία να μπουν στη διαδικασία της ανακύκλωσης των υλικών και της πιο οικολογικής προσέγγισης».

Παραδοσιακά τα τζιν φτιάχνονται από βαμβάκι. Παρότι είναι φυσική και βιοδιασπώμενη ίνα, το βαμβάκι χρειάζεται τεράστιες ποσότητες νερού για να μεγαλώσει. Ακόμα περισσότερο νερό χρειάζεται για την επεξεργασία του. Στη ζωή του, ένα παντελόνι τζιν μπορεί να καταναλώσει ως και μισό τόνο νερού, από την παραγωγή ως το πλύσιμο. Και βέβαια είναι και τα χημικά που χρησιμοποιούνται για να του δώσουν την τελική «χρησιμοποιημένη» μορφή του. «Είναι πλέον αναπόφευκτο το να έχουμε μια πιο οικολογική στάση απέναντι στην παραγωγή», λέει η Κοζλόφσκι.

Διάβασε ακόμα: 150 διάσημα brands υπέγραψαν την συμφωνία Macron για βιώσιμη μόδα

Μερικές μεγάλες εταιρίες ρούχων, όπως το H&M Group, η GAP, η C&A και η Lee Jeans, έχουν δεσμευτεί να ακολουθήσουν τους νέους κανόνες. Αναμένεται να ακολουθήσουν κι άλλες, με τα πρώτα τέτοια ρούχα να αναμένεται να βγουν στα καταστήματα τον επόμενο χρόνο. Η Levi's δεν είναι ακόμα μέσα σε αυτές τις εταιρίες, αλλά έχει κάνει βήματα για να μειώσει την επιβάρυνση του περιβάλλοντος, αναπτύσσοντας πιο οικολογικές ίνες και μειώνοντας τα χημικά που χρησιμοποιούνται.  

Όμως, όπως λένε οι ειδικοί, η βιομηχανία απέχει ακόμα πολύ από το να πιάσε κάποια αποδεκτά οικολογικά στάνταρ και πολλές από τι εταιρείες αρνούνται να δεσμευτούν σχετικά, είτε για λόγους κόστους, είτε επειδή πολύ απλά δεν θέλουν.

Οι εταιρείες που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα επανασχεδιασμού, θα πρέπει να δίνουν ετήσιο απολογισμό για την πρόοδό τους. Όμως υπάρχει σκεπτικισμός για το μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα. Οι κατασκευάστριες χώρες χρειάζονται βοήθεια στο επίπεδο των υποδομών και συνήθως έχουν χαμηλό βιοτικό επίπεδο. Συνεπώς είναι δύσκολο να επικεντρωθούν σε τέτοια ζητήματα. Επίσης, χωρίς κρατική παρέμβαση και έλεγχο, οι ιδιωτικές πρωτοβουλίες είναι εύκολο να χαθούν με το χρόνο…

Διάβασε ακόμα: Θες να μάθεις τα 10 πιο δυνατά brands της αγοράς;

Home