Η θλιμμένη πριγκίπισσα που «έσπασε» το βασιλικό πρωτόκολλο με το ντύσιμό της
Της Κωνσταντίνας Γεωργίου
Όταν παντρεύτηκε τον πρίγκιπα Κάρολο, τον Ιούλιο του 1981, δεν ήταν πάρα ένα άβγαλτο -στα όρια του άχαρου- 20χρoνο κορίτσι, που μεγάλωσε σ΄ένα αυστηρό, αποστειρωμένο περιβάλλον, χωρίς ίχνος αγάπης. Εμφανίστηκε στο προσκήνιο, ντροπαλά, με τα πιο βαρετά ρούχα που φτιάχτηκαν ποτέ. Μακριές floral φούστες, ζακέτες με ζακάρ, δαντέλες, βολάν, φιογκάκια και πουκάμισα με ψηλούς γιακάδες. Κλασική μεν, απελπιστικά πληκτική δε. Ήταν λες και θα υπέπιπτε σε θανάσιμο αμάρτημα αν έδειχνε λίγη σάρκα. Ήταν πασιφανές πως η Diana και το γούστο δεν είχαν «συναντηθεί» ποτέ. Τουλάχιστον, μέχρι εκείνη τη στιγμή.
Σύμφωνα με το ντοκιμαντέρ του «Channel 4», το περίφημο electric blue ταγιέρ -με τη ζώνη στη μέση- με το οποίο εμφανίστηκε στην ανακοίνωσή των αρραβώνων της, αγοράστηκε την τελευταία στιγμή απ’ τα «Harrods». Αυτό έγινε όταν η πωλήτρια μιας πανάκριβης μπουτίκ, με αποκλειστικά haute couture κομμάτια, της είπε με αυθάδη ύφος πως δεν είχε «τίποτα που να της ταιριάζει». Με αποτέλεσμα, το μπλε ταγιέρ να δείχνει «μεγαλίστικο» επάνω της και ακατάλληλο για την περίσταση.
Η Diana αντιλήφθηκε γρήγορα πως για να «παίξει» την πριγκίπισσα, έπρεπε να ντύνεται και ανάλογα. Αυτή η διαπίστωση σηματοδότησε την έναρξη της περιόδου «Δυναστείας». Και η αρχή έγινε με το νυφικό της, με τα φουσκωτά μανίκια, τις 10.000 πέρλες και την τεράστια ουρά από ταφτά και δαντέλα. Μια χολιγουντιανή υπερβολή. Όπως εξήγησε αργότερα η δημιουργός του, Εizabeth Emanuel, το νυφικό σχεδιάστηκε με βάση το σκεπτικό: «Τι πρέπει να φορά μια μικρή πριγκίπισσα στο γάμο της». Έπρεπε να ήταν παραμυθένιο. Κάθε «κοινή θνητή» να ένιωθε ότι εκπλήρωνε το όνειρό της και παντρευόταν το πριγκιπόπουλο μέσω της Diana.
Με την ίδια λογική οργανώθηκε και η γκαρνταρόμπα της. «Έπρεπε η Diana να μεταμορφωθεί από ένα ντροπαλό κορίτσι σε μια αληθινή πριγκίπισσα», είχε αποκαλύψει η πρώην στυλίστρια της, Anna Harvey. Μια «αποστολή» διόλου εύκολη. Αρχικά, το στιλ της ήταν μπερδεμένο και δεν της ταίριαζε ηλιακά. Η ίδια είχε εμμονή με τα χρώματα. «Πρέπει ο κόσμος να μπορεί να με ξεχωρίσει μέσα στο πλήθος», ήταν η αφοπλιστική της ατάκα. Όσο ο γάμος της κλονιζόταν, τόσο η Diana ανακάλυπτε τον συναρπαστικό κόσμο της μόδας και εισχωρούσε σ’ αυτόν. Άλλωστε, είχε βρει παράλληλα το αγαπημένο της «χόμπι»: Να παίζει με την ανοχή του βασιλικού πρωτοκόλλου.
Αυτό την οδήγησε στο να παίρνει μεγαλύτερα ρίσκα... Έξωμες τουαλέτες, βραδινά φορέματα με παγιέτες, τολμηρά κοψίματα και ντεκολτέ που «διασκέδαζαν» τα ανδρικά βλέμματα. Ταγιέρ σε στενότερες γραμμές και androgynous κομμάτια. Τα κοσμήματα της ήταν λίγα, αλλά ακριβά. Η Diana τόλμησε να βάλει μαύρα ρούχα και σε άλλες περιστάσεις, εκτός από τις κηδείες, ενώ αρνιόταν πεισματικά να φορέσει γάντια, όπως οι υπόλοιποι «γαλοζοαίματοι». Ήθελε να ήταν πιο κοντά στον απλό κόσμο. Τόσο πολύ, που δεν δίστασε να σφίξει τα χέρια ασθενών με AIDS, το 1987, σε μια εποχή που η ασθένεια «γεννούσε» ακόμη φόβο και προκαταλήψεις.
Διάβασε ακόμα: ''Kate Effect'': Χαμός με τις φλοράλ μάσκες εξαιτίας της Δούκισσας του Cambridge
Η «Shy Di» βγήκε σιγά-σιγά απ’ το «κουκούλι» της και τη θέση της πήρε η εντυπωσιακή «Lady Di». Πλέον, είχε μάθει να «χρησιμοποιεί» τη μόδα, στέλνοντας μηνύματα προς διάφορους αποδέκτες. «Η πριγκίπισσα έλεγε μέσω της γκαρνταρόμπας της ό,τι δεν μπορούσε να πει με λόγια», τόνισε εμφαντικά η διευθύντρια μόδας του βρετανικού περιοδικού «Tatler», Sophie Goodwin, στους «New York Times».
Επίσης, η Diana ήξερε να προσαρμόζει το ντύσιμό της ανάλογα με την περίσταση. Όταν επισκεπτόταν παιδικά νοσοκομεία, προτιμούσε τα πολύχρωμα ρούχα για να δείχνει πρόσχαρη. Αν πήγαινε σε κάποιο επίσημο ταξίδι, φρόντιζε να ντυθεί με τα χρώματα της χώρας που τη φιλοξενούσε. Όπως υποστήριξαν γνωστοί fashion editors και σχεδιαστές στο ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε στο αγγλικό «Channel 4»: «Η Lady Di γνώριζε καλά τη σημειολογία κάθε ρούχου. Οι εμφανίσεις της -στην πλειοψηφία- ήταν καλά μελετημένες».
Η Diana, άλλωστε, φόρεσε μερικά από τα πιο εμβληματικά φορέματα στην ιστορία της μόδας. Όπως το περιβόητο μπλε φόρεμα που έβαλε στο δείπνο που παράθεσε ο Λευκός Οίκος, το 1985, προκαλώντας τα βλέμματα, χορεύοντας με τον John Travolta τον ύμνο της disco: «You Should be dancing».
Διάβασε ακόμα: Αυτή η διάσημη fashion influencer φωτογραφήθηκε με τα πιο επίκαιρα looks με φόντο την Σαντορίνη
Μετά το πολύκροτο διαζύγιο της, η μεταμόρφωσή της επιταχύνθηκε. Εγκατάλειψε τους Βρετανούς μόδιστρους και στράφηκε προς διεθνείς οίκους μόδας -που μέχρι τότε ήταν «απαγορευμένοι»- όπως «Lacroix», «Dior» και «Chanel». Η Diana καταχώνιασε στο βάθος της ντουλάπας της τα συντηρητικά καπέλα και τις ογκώδεις -τύπου Barbie- τουαλέτες και άρχισε να βάζει φορέματα πάνω απ’ το γόνατο, όπως το γαλάζιο «Jacques Azagury» στο «Royal Albert Hall», το 1997. Πλέον, μπορούσε με ανακούφιση να φορέσει ακόμη και jean.
Ποιος δεν θυμάται το μαύρο στενό φόρεμα που την έχρισε και επισήμως ως το κορυφαίο fashion icon; Το «φόρεμα της εκδίκησης» -όπως εύστοχα ονομάστηκε- έκρυβε πίσω του μια πικρή ιστορία. Μπορεί η Diana με το διαζύγιο της να μπορούσε να πάρει γενναίες ανάσας ελευθερίας, αλλά αυτό δεν σήμαινε πως δεν είχε πληγωθεί βαθύτατα ο γυναικείος της εγωισμός. Έτσι, όταν έμαθε ότι ο εν διαστάσει σύζυγός της ετοιμαζόταν τη βραδιά του πάρτι της «Serpentine Gallery» -το 1994- να αποκαλύψει δημόσια τον δεσμό του με την Camilla, αποφάσισε να μην φορέσει το Valentino φόρεμα που είχε από καιρό επιλέξει. Αντ’ αυτού, «ξέθαψε» από την ντουλάπα της το μαύρο sexy φόρεμα που είχε σχεδιάσει προ τριετίας για εκείνην η ελληνικής καταγωγής Christina Stambolian. Όσο ήταν παντρεμένη με τον πρίγκιπα Κάρολο, το θεωρούσε υπερβολικά τολμηρό, όχι μόνο για τα ήθη του παλατιού, αλλά και για την ίδια. Τα πράγματα όμως άλλαξαν και η Diana ήθελε απεγνωσμένα να κάνει την «εμφάνισή του ενός εκατομμυρίου δολαρίων». Και τα κατάφερε. Το φόρεμα «αγκάλιαζε» το σώμα της, το ντεκολτέ ήταν όσο χρειαζόταν αποκαλυπτικό και το μήκος ήταν «υποσχόμενο», αλλά όχι «φθηνό». Το μόνο που χρειαζόταν για να συμπληρωθεί το look ήταν ένα μαργαριταρένιο τσόκερ κι ένα ζευγάρι διακριτικά σκουλαρίκια.
Η Diana κατάλαβε πως ήταν καιρός να πατήσει γερά στα πόδια της. Με ταχείς ρυθμούς εξελίχθηκε σ’ ένα fashion icon που επηρέαζε τους σχεδιαστές. «Από ένα σημείο κι έπειτα, ήξερε ακριβώς τι της άρεσε. Σκεπτόταν και προετοίμαζε πολύ προσεκτικά τι θα φορούσε σε κάθε περίσταση», εξηγεί η στυλίστρια Anna Harvey.
Μέχρι σήμερα, 23 χρόνια μετά τον θάνατό της, εξακολουθεί να αποτελεί πηγή έμπνευσης για δισεκατομμύρια γυναίκες και εκατοντάδες σχεδιαστές. Η αίσθηση του στιλ της μεγάλωνε μαζί με την ίδια και έφτασε να καθιερωθεί ως ένα από τα μεγαλύτερα fashion icons του 20ου αιώνα. Η διαχωριστική γραμμή για το αν η Diana δημιούργησε τη μόδα που «έντυσε» τον μύθο της ή αν τα ρούχα υποστήριξαν σημαντικά τον δύσκολο ρόλο που είχε αναλάβει όταν παντρεύτηκε τον διάδοχο του βρετανικού θρόνου, είναι εξαιρετικά λεπτή. Αν μη τι άλλο, κατάφερε να αλλάξει την κοινή αντίληψη ότι οι βασιλικές οικογένειες αποτελούνται από ένα τσούρμο κακοντυμένους ανθρώπους, με παστέλ ταγιέρ και τεράστια καπέλα. Άραγε, μήπως αυτό σου θυμίζει κάτι;