The Queen’s Gambit: Η σχέση της Beth με τη μόδα και οι συμβολισμοί στην γκαρνταρόμπα της
Bασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Walter Tevis που κυκλοφόρησε το 1983, η ιστορία μας μεταφέρει στα τέλη της δεκαετίας του ’50, σε ένα ορφανοτροφείο στο Κεντάκι, όπου καταλήγει ένα μικρό κορίτσι μετά τον θάνατο της μητέρας του. Η δραματική σειρά περιγράφει την άνοδο του μικρού κοριτσιού σε επαγγελματία σκακίστρια και κατά τη διάρκεια της αφήγησης, η Beth Harmon – την οποία υποδύεται με εξαιρετικό τρόπο η ηθοποιός Anya Taylor-Joy – φοράει ρούχα που όχι μόνο αντιπροσωπεύουν τον χαρακτήρα της αλλά αποτελούν και μια διαδρομή από τα 50s με τις σιλουέτες με στενή μέση και έντονα κολάρα μέχρι τα Swinging 60s και την επαναστατική μόδα της εποχής με τα μίνι και τα παντελόνια καμπάνα.
Διάβασε ακόμα: The Crown: Επιτέλους ξεκίνησε, και τα κοστούμια της πριγκίπισσας Diana είναι ολόιδια με αυτά που φορούσε
«Θυμάμαι αυτές τις μπότες που είχα όταν ήμουν περίπου 11, που ήταν πολύ ιδιαίτερες και διαφορετικές, αρκετά χοντροκομμένες. Έπρεπε να τις αφήνω έξω από το σπίτι, για να αποφύγω τις ερωτήσεις της μητέρας μου σχετικά με την επιλογή», ανέφερε σε πρόσφατη συνέντευξή της η Gabriele Binder, σχεδιάστρια κουστουμιών της σειράς.
Αυτή η ανεξαρτησία και η συνειδητοποίηση της διαφορετικότητάς της, που γεννήθηκε για πρώτη φορά στην εφηβική της ηλικία, είναι απόλυτα συνδεδεμένη με την πορεία και την εξέλιξη της μόδας της εποχής. Από την άλλη το σενάριο που θέλει μια νεαρή γυναίκα να κυριαρχεί στον ανδροκρατούμενο κόσμο του σκακιού αναδεικνύει την Beth σε σύμβολο της γυναικείας χειραφέτησης και γυναικείου δυναμισμού, ενώ παράλληλα υπογραμμίζει την απαρχή μιας φεμινιστικής επανάστασης που γεννήθηκε την δεκαετία του '60.
Μέσα από κάθε εμφάνιση της Beth, η Gabriele Binder κατάφερε να χαρτογραφήσει τον χαρακτήρα μιας γυναίκας που ξεπερνώντας τα στερεότυπα ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο και εξελίσσεται σαν άτομο, με εκπληκτικά ρούχα δήλωσης - σε τέτοιο βαθμό που άλλοι χαρακτήρες σχολιάζουν την συνεχώς εξελισσόμενη ντουλάπα της.
«Το σημείο εκκίνησης είναι πάντα το σενάριο. Ενσωματώσαμε τις γραμμές της σκακιέρας σε όλη την ντουλάπα της, και φυσικά βλέπετε τους παραλληλισμούς στη δομή των ενδυμάτων, καθώς και τη διακόσμηση και την αντίθεση των διαχωριστικές γραμμές», σημειώνει η Binder.
Μελετώντας σχεδιαστές όπως ο Pierre Cardin, είδωλα της εποχής όπως η Françoise Hardy αλλά και τις σιλουέτες του «The Factory» του '60 του Andy Warhol - ειδικά το στυλ της Edie Sedgwick (σε μια σκηνή μάλιστα η Beth αντιγράφει μέχρι και το χαρακτηριστικό μακιγιάζ ματιών της με το έντονο γραμμικό eyeliner), η Binder κατάφερε να ενσωματώσει τις τάσεις της εποχής στις ανάγκες, την ιδιότητα και τον χαρακτήρα της πρωταγωνίστριας.
Ωστόσο, στην τελική σκηνή της μίνι σειράς, τα ρούχα της Beth έχουν ένα εντελώς νέο νόημα. Το λευκό καπέλο, το παλτό σε γραμμή Α, το παντελόνι και οι μπότες, δεν αντιπροσωπεύουν το σκάκι συνολικά, αλλά ένα συγκεκριμένο κομμάτι: τη βασίλισσα!
Η εμφάνιση της Beth είναι παρόμοια με εκείνη της βασίλισσας στο σκάκι που συμβολίζει τα επιτεύγματά της. Η Beth μόλις κέρδισε τον Borgov στη χώρα του, τη Ρωσία, επιτυγχάνοντας την υψηλότερη κατάταξη για έναν παίκτη. Αυτό είναι παρόμοιο με το πώς η βασίλισσα αποτελεί ουσιαστικά το πιο ισχυρό κομμάτι του παιχνιδιού και η κατάκτησή της αξίζει τους περισσότερους πόντους (εκτός από τον Βασιλιά, ασφαλώς, όπου και τελειώνει αυτόματα το παιχνίδι).
Η λευκή εμφάνιση της Beth αντικατοπτρίζει επίσης το πώς ωριμάζει ως παίκτρια. Το λευκό χρώμα συνδέεται εξάλλου με το φως, έχει θετική αύρα και συμβολίζει μια επιτυχημένη αρχή.
Διάβασε ακόμα: Ποιά είναι η σειρά με τις περισσότερες αναζητήσεις στυλιστικού χαρακτήρα στη Google για το 2020