Tι είναι η "μάσκα 19";
Συγκεκριμένα, γυναίκες που δέχονται κακοποίηση, καλούνται να μεταβούν σε κάποιο φαρμακείο και να ζητήσουν διακριτικά μια «μάσκα 19».
Έτσι, ο φαρμακοποιός αντιλαμβάνεται ότι το άτομο που έχει απέναντί του διατρέχει κίνδυνο και είναι υποχρεωμένο να ενημερώσει, επίσης διακριτικά, τις αρμόδιες Αρχές, για να μη θέσει τη ζωή του θύματος σε περαιτέρω κίνδυνο.
ΔΙΑΒΑΣΕ: Ακούει κανείς; Όσο μένουμε σπίτι, τα ποσοστά ενδοοικογενειακής βίας αυξάνονται
Αυτό ο κωδικός παρόλο που ισχύει στο εξωτερικό, συμπεριλαμβανομένου και της Ελλάδας, δεν ισχύει στη χώρα μας, αν και ο εγκλεισμός στο σπίτι έχει οδηγήσει σε δραματική αύξηση του ποσοστού ενδοοικογενειακής βίας.
Όπως εύστοχα έχει σημειώσει η Δρ. Άντρη Ανδρονίκου, επιστημονική διευθύντρια του Συνδέσμου για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Βίας στην Οικογένεια (ΣΠΑΒΟ) στην Avant-Garde και τη δημοσιογράφο Νίκολα Καρατζιά, θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί αναφορικά με οποιεσδήποτε δράσεις αφορούν τα θύματα, έχοντας πρωτίστως στο μυαλό μας την ασφάλεια τους, καθώς και τη μείωση του κινδύνου επιδείνωσης της βίας που υφίστανται. Εάν λοιπόν μία τέτοια ενέργεια, όπως ένας κωδικός, γνωστοποιηθεί στους δράστες μέσα από τη δημοσιοποίηση του, τότε τα θύματα δεν θεωρείται ασφαλές να τον χρησιμοποιήσουν, γιατί στις περισσότερες των περιπτώσεων, τα άτομα που κακοποιούνται δεν αφήνονται χωρίς επιτήρηση από το δράστη.
ΔΙΑΒΑΣΕ: Όσο μένουμε σπίτι, τα ποσοστά ενδοοικογενειακής βίας αυξάνονται
Στην Κύπρο ωστόσο έχει τεθεί σε εφαρμογή τις τελευταίες μέρες, η υπηρεσία δωρεάν μηνύματος στο 99984042. Το θύμα που στέλνει μήνυμα, λαμβάνει αρχικά ως απάντηση ένα αυτοματοποιημένο μήνυμα. Στη συνέχεια, ο επί καθήκοντι λειτουργός, επικοινωνεί άμεσα και σε πραγματικό χρόνο –επίσης με sms- με το θύμα ή εν δυνάμει θύμα, παρέχοντάς του ταυτόχρονα στήριξη, ενδυνάμωση, συμβουλευτική, πληροφόρηση και δικτύωση, καθώς στο άτομο αποστέλνονται και τα αναγκαία links προς ενημέρωση.
Έπειτα από τη λήψη παρόμοιου sms, ο υπεύθυνος λειτουργός, είναι υποχρεωμένος να διερευνήσει την αναφορά με βάση το πρωτόκολλο διαχείρισης και λειτουργίας της νέας υπηρεσίας που έχει δημιουργηθεί από τον ΣΠΑΒΟ, στέλνοντας πίσω ένα μήνυμα με διευκρινιστικές ερωτήσεις, ώστε να επικυρωθεί η εγκυρότητα του αρχικού μηνύματος.
Ακολούθως, δίνεται ένα εύλογο χρονικό περιθώριο αναμονής. Εάν ο λειτουργός δε λάβει απάντηση στα επόμενα λεπτά, ενημερώνει τις αρμόδιες Αρχές, προκειμένου να γίνει άμεση παρέμβαση καθώς ενδέχεται η ζωή του θύματος να βρίσκεται σε άμεσο κίνδυνο.